Til hovedinnhold
Kartverket blir partner i Datafabrikken

Kartverket blir partner i Datafabrikken

En av Norges eldste og største innsamlere av data, Kartverket, blir partner i Datafabrikken og skal dele enda mer fra sin rikholdige katalog av data.

25.06.2021

For datakonsumenter som ønsker Kartverkets data, gir dette enklere tilgang på noen av de største datasettene i Norge. Blant disse finnes for eksempel den største landkartleggingen i norsk historie, av høydedata. Samtidig når Kartverket ut til enda flere datakonsumenter med sine datasett.

– Vi må erkjenne at vi har mer å gå på når det gjelder å gjøre dataene våre tilgjengelige nok, og vi jobber mye med å gjøre det enklere å ta dem i bruk, sier digitaliseringsdirektør Endre Sundsdal i Kartverket. 

– Det er mange datasett, og mange er teknisk kompliserte med for eksempel romlige referansesystemer. Kartverket ønsker å forenkle tilgang og bruk for teknologibransjen og næringslivet for øvrig, inkludert oppstartsbedrifter og små og mellomstore bedrifter. Her blir vårt samarbeid med Datafabrikken veldig spennende, sier Sundsdal. 

Gjennom Datafabrikken kan Kartverkets datasett oppdages og anvendes av enda flere datakonsumenter. Slik kan de bidra til å skape nye tjenester og verdier. Data som Kartverket samler inn og systematiserer er sentrale i produktutvikling for et stort antall tjenester, noen av dem mer fantasifulle enn andre. Høydedata-prosjektet, som samler inn svært detaljerte datapunkter i hele Norge, har blitt brukt i dataspillene Battlefield og Flight Simulator for å gjenskape realistiske terreng.

– For oss som brenner for deling av data i alle former og kanaler, er det gledelig å få med Kartverket som partner helt fra starten av, sier Knut Bjørgaas i Datafabrikken. – Med tunge ressurser som Geonorge og det nasjonale eiendomsregisteret lettere tilgjengelig, tror vi dette samarbeidet kommer til gjøre at nye, lønnsomme tjenester og produkter skapes. 

Samarbeider om innovasjon 

Dette er ikke første gang Kartverket samarbeider med Digitaliseringsdirektoratet for å skape innovasjon ut fra data samlet gjennom flere tiår. 

Sammen med Digitaliseringsdirektoratet og en lang rekke andre etater har Kartverket i flere år arrangert ide- og programmeringskonkurransen #hack4no. Der var poenget nettopp å bruke åpne offentlige data i nye smarte og lønnsomme løsninger og forretningskonsepter. 

Ut av konkurransen kom flere innspill og tilbakemeldinger som Kartverket har dratt nytte av i arbeidet for mer tilgjengelige data.